Wednesday, December 2, 2009

WELKOM

Nederlandse geschiedenis met een eigentijdse bril

Al jarenlang koester als idee een gallerij te maken van Oranje portretten - alle belangrijke Oranjes uit onze geschiedenis - maar dan met z'n allen in hedendaagse context. Hoe ziet Koning Willem I eruit wanneer je hem in een coltrui tegenkomt, of tijdens een partijtje Golf in Wassenaar?

Ik heb dit idee nu maar eens opgevat. Ik gebruik hiervoor - uiteraard - bestaande portretten. Daaruit heb ik van elke Oranje het portret uitgekozen dat in mijn beleving het meest gelijkend is.
Met eenvoudige middelen heb ik vervolgens al tekenend hun tenue en omgeving aangepast. Het is moeilijk om Prins Maurits niet ook in onze tijd als een militair te zien. Van de stedenbedwinger Frederik Hendrik heb ik een dirigent gemaakt. Het idee ontstaat al doende.

Ik ben met dit project nog volop bezig. Om de zoveel tijd publiceer ik een nieuw portret.

NB: Klik onderaan op "older posts" om alle portretten te zien.

No comments:

Post a Comment